Jag fortsätter räkna med bönor, pinnar och hästskor. Har också lärt mig mer om primtal och olika räknelagar. Ganska intressant faktiskt. Idag hade jag hemstudier och passade på att göra allt annat än att plugga. Halva dagen gick åt uppdatera hemsida. Och under den andra hälften hann jag med en fika hos mormor och morfar, sjunga en stund i kören, få lite pianolektioner av min eminenta pianolärare kusin-Johanna. Sen hängde jag med till mormor och morfar för att äta råmjölkspannkaka, aka kalvdans.
Och så hann vi med att kolla på deras skolfot från 1947. Men så fina!

2 kommentarer

Anonym

13 Feb 2015 08:15

Du är härlig Paulina, du får gjort så många viktiga saker.

Svar: Ja :)
Paulina

Anna

13 Feb 2015 13:54

Hej Paulina, förstår att det kan verka oanvändbart med babylonisk räknemodell. Men jag antar att det kan vara värdefullt att ha med i bagaget såsom en pepagogisk livsvisdom. Dvs man kan lösa räknebehovet på flera olika sätt och att det finns mer än en modell som kan leda till rätt svar.

Svar: Hej! Jo det är sant. Det är bra om man förstår att det finns flera sätt att räkna på, människor tänker olika. Men det lustiga är att vi använder oss av just dessa talsystem, kunde ju lagt mer fokus på de som vi kommer stöta på senare i läraryrket. Fast samtidigt är det väldigt kul att läsa om :)
Paulina

Kommentera

Publiceras ej