Är det värre att vara överklädd än underklädd? Jag skulle inte tro det.

Igår fick jag erfara det sistnämnda. På Göteborgsoperan.

En klasskompis hade fixat biljetter till sista föreställningen av musikalen ”Crazy for you”. Istället för att åka hem efter skolan stannade jag kvar för att plugga. Efter 9 timmars studerande av engelskagrammatik var det dags att ta sig till Operan. Men först ville jag köpa några böcker på rean. Det blev 6 tunga böcker i en vit plastpåse. Jag kånkade mellan affärer för att fylla väskan (och den vita påsen) med reafynd (PS: Clas Ohlsson har 20 % på patroner). Fötterna började bli trötta och jag kände mig inte längre så fräsch. Halsduken och den varma koftan fick smaka på klassiskt vårväder - på med jackan, av med jackan. I Clas Ohlsons källare lyckades jag få av mig koftan och sänka kroppstemperaturen med hela 10 grader. Jag tog mig ur folkvimlet i Nordstan och nådde den friska kvällsluften bredvid hamnen. Där kunde jag se den ståtliga operan och allt folk som strömmade till. Männen bar kostym och kvinnorna hade fina aftonklänningar. För att inte tala om tjejer i skolklasserna som skred in i balklänningar.
Det var där och så jag insåg mitt stora misstag. HUR (?) kunde jag komma på idén att gå på operan efter 9 timmars plugg i skolan, väskan fylld med 6 matlådor och dessutom bärandes på en ful plastpåse med böcker och patroner!?. Till råga på allt hade en fågel bajsat på min hand.
Håret lyckades jag rädda med en snabb borstning, gömd bakom ett plank där jag för övrigt också slängde i mig det sista av yoghurten. Den ljusblåa koftan åkte motvilligt på igen. Ljust mot svarta aftonklänningar var inte bekvämt.

Musikalen var bra! Men nästa gång ska jag minsann ha långklänning, läppstift och fräsch kropp.
Böckerna lämnar jag hemma.

Kommentera

Publiceras ej