Jag vet hur Maya-folket räknar. Med snäckor, bönor och pinnar. Egypterna använder hästskor och andra konstiga tecken. En intressant lärdom är att det inte spelar någon roll i vilken ordning de skriver sina siffror - man kan ändå ta reda på vad det är för tal. Ex kan 12 skrivas (hästsko)ll eller ll(hästsko). ll betyder två ental (i vårt talsystem) och hästsko betyder ett tiotal. 
Tycker det är väldigt kul i skolan och vi lär oss mycket.  Men hallå, hur ofta kommer jag ha nytta av att kunna räkna som babylonierna?? Det är ju inte precis så att de inkluderas i "andraspråks-eleverna".. 
 
Idag skulle jag alltså pluggat, men jag fick för mig att göra en hemsida istället. Så är det när man driver eget. www.annapaulina.se . Som ni förstår är den under uppbyggnad,  mer kommer. Hejhej!

Kommentera

Publiceras ej