Jag har tidigare lovat att berätta vad som hände under Frizon (en festival med kristet fokus) i somras. Kort och gott: Gud såg till att jag fick träffa två 23åriga killar som precis blivit kristna. Jag har skrivit ner det som hände och har lagt till deras berättelser. Läs och ta till er. God´s not Dead!

Tobias & Miguel
 

Innan Frizon
En junimorgon när Tobias vaknade upp hade han en känsla av att han borde åka på roadtrip till Öland. Något inom honom pekade på den kristna campingen Lötorp och han förstod att han borde gå på ett av deras möten. Detta har han aldrig tidigare varit intresserad av.

Samma kväll har barndomsvännen Miguel åkt till campingen med sin mamma. Han behövde en paus från vardagen och tyckte att barndomsstället var en bra plats att spendera helgen på.
Killarna får syn på varandra. Efter 9 år.
Miguel säger: ”När jag kommer in i tältet ser jag en kille som är sjukt lik mig, jag känner igen honom i mig själv och skrattar lite för mig själv. Killen har solglasögon precis som jag, han har samma outfit! Samma frilla och båda två har tatuering över hela armen!! Jag blev fundersam på vem det var men försökte fokusera på själva mötet & Gud".

När mötet är slut går Miguel ut ur tältet och stöter då på killen som han tidigare uppmärksammat. Han ser, till sin förvåning, att det är Tobias som han umgicks med på denna camping när han var liten. Ett skratt bröt ut. De kände direkt att Gud hade ett finger med i spelet. Sedan föll det sig ganska naturligt att de fortsatte umgås på campingen. Tillsammans sökte de Gud och frågade vad han ville med deras liv.

Tobias började prata om Frizon, en festival utanför Örebro, med kristet fokus. Miguel kände direkt att han ville hänga med dit och bara några dagar senare hade de köpt biljetter.

Frizon – första mötet
Killarna kommer dit med inställningen att söka Gud. Redan första dagen är de med på ett möte i bönetältet. På scenen sitter tre killar och sjunger lovsång, och de kan inte slita blicken från Miguel och Tobias som precis kommit in. När de sjungit klart gick de fram till killarna och frågade om de fick be. Självklart! De ville pröva allt.
Miguel beskrev att han verkligen kände hur Gud talade till honom och fick honom att inse att han kommer må bättre om han söker Gud.
Här och då bestämde de sig för att följa Jesus och lät sig döpas i ett kalkbrott en bit utanför Kumla.

Paradise Hotel – ett rent helvete
På lördag eftermiddag gick jag och några vänner på ett vittnesbördsmöte i tältet.
Upp på scen kom en kille som hette Miguel.

Han berättade att han varit med i norska Paradise Hotel för två år sedan. Festande, one night stand, alkohol och droger hörde till vardagen. Livet var fyllt av prestation, stress, svek, otrohet, själviskhet och skam. Miguel hade alltid varit bråkstaken, han med kaxig attityd som sökte sig till problemen. Men på något sätt löste Gud honom alltid från dem."Han såg till mitt hjärta, som fanns långt där inne”.

I efterhand har jag fått berättat för mig hur det kom sig att Miguel delade sin historia.

”Jag ville inte berätta om min bakgrund, men när kvinnan där framme frågade om någon ville gå upp på scenen talade Gud till mig. På något konstigt sätt.
Han sa att om Tobias ber dig gå upp på scenen så ska du göra som han säger. Jag blev tyst och kollade på Tobias. Då säger han till mig att jag ska gå upp på scenen. Han får det så starkt att han ropar till kvinnan som håller i mötet ”han ska upp” och pekar med hela armen på mig. Då förstår jag. Med tunga steg går jag fram och berättar min historia. Jag skakar. Här stod jag framför en massa människor och pratade om en sak jag knappt kan erkänna för mig själv”.

Gud ger mig ett uppdrag..
Miguel gick av scenen, satte sig på bänken och drog ner kepsen. Armarna låg i kors.
Jag fick plötsligt en stark känsla av att jag borde gå fram och be för honom.

Direkt därefter såg jag att Miguel gick på förbön hos en av mötesledarna. Miguel har återgett vad som hände.
När kvinnan bad för honom förklarade hon: ”jag ser hur Jesus står bakom dig och vill ge dig en stor kram”. Miguel kände en värme som spred sig från ryggen, ut i hela kroppen. Och han började skaka. I över ett och ett halvt år hade han känt sig stum på grund av depression och ångest. ”Jag mådde så dåligt att jag ville dö varje sekund. Jag skulle inte ens önska min värsta fiende den instängdhet och mörker jag fick av depressionen” När Miguel fick känna Guds närvaro så konkret förstod han direkt att det var på riktigt. Och med det insåg han också sitt riktiga värde.

Mötet tog slut och kort därefter var Miguel borta från tältet. Jag slog bort tanken på att be, det var kanske inte så viktigt. 

..Och Gud planerar
Dagen var snart slut och jag hade inte stött på Miguel en enda gång.
Men så satt jag i bönetältet på ett kvällsmöte. Halva mötet hade redan gått när jag ställde ett ultimatum till Gud. ”Om det är meningen att jag ska be för Miguel ska du se till att han kommer in i tältet nu”.

Någon minut senare ser jag två killar komma in och sätta sig på bänken en bit till höger.
Det var Miguel och Tobias.
Slumpen tänker du.
Gud tänker jag. 
Det var så tydligt och jag kände att jag var tvungen att göra det han hade sagt till mig. Hjärtat pumpade på bra när jag reste mig och gick fram mot Miguel.

Jag berättade kort vad som precis hade hänt och hur gud hade gett mig en uppgift att be för honom. Han lyste upp och svarade ”det var det sjukaste! Jag och Tobbe bad innan att Gud skulle skicka någon som kunde be för oss”. 

Helige ande 2014
Jag började be och förstod att Gud berörde Miguel, tårarna var inte långt borta.
Eftersom jag inte visste vad jag skulle be för sa jag bara det som kom till mig, hur älskad Miguel är, att Jesus dog för honom och att han alltid är förlåten. Det spelar ingen roll vad som hänt innan, gud förlåter allt!

När jag bett färdigt berättade Miguel att varje gång jag bad i tungor (ett speciellt bönespråk) kände han guds kraft.

Ett nytt liv
Miguel har mått väldigt dåligt en längre period och det här var första dagen på över 1 och ett halvt år som han kunde känna riktig glädje.

Senare på kvällen, någon gång runt 12 stod vi och pratade utanför tältet. De tackade för att jag kommit fram till dem och sa att de var så lyckliga! Det här var bättre än alla droger de någonsin provat! Miguel sa också att det var häftigt att se hur glada alla ungdomar var så här sent på kvällen. Det har han aldrig varit med om. Vid den här tiden brukar folk vara stupfulla, spy, skrika och slåss.

2015
Jag har fortfarande kontakt med killarna och ber ofta för dem.

Miguel berättar att han lagt det gamla livet bakom sig och kommit Gud väldigt nära. Han har fått ett nytt hjärta och ser inte längre meningen i att dricka, ligga runt och slåss. Det handlar inte om lagar som han ska följa - Miguel säger att det är ren befrielse.

Han förklarar ”När man lever av världen lever man i lögn, bara Jesus kan ta bort ögonbindeln. Varför vill man ha världen, när man kan få leva i rättfärdighet och sanning? Många av mina gamla vänner skrattar åt mig och tror att jag är hjärntvättad. Det är svårt för människor att se Guds kärlek och förvandling i våra hjärtan, detta måste varje person själva uppleva.
Nu har jag kommit till insikt och har flera samtal i veckan med andra som lider av depression, ångest och andra svårigheter. Känner det som en välsignelse att kunna hjälpa andra.

Min förvandling vittnar inte om vem jag är, utan hur fantastisk Gud är!”

18 kommentarer

Ida Andreasson

08 Jan 2015 19:08

Åh vilket inlägg! Häftigt! Gud är underbar! Tack Jesus!

Svar: Ja han är grym! :)
Paulina

Erik

08 Jan 2015 22:03

Riktigt bra skrivet Paulina, alla borde se detta!

Svar: Det är bara att tipsa. God is king!
Paulina

Caroline

09 Jan 2015 13:48

Så modigt av dig Paulina! Gud kan verkligen göra stora saker när vi vågar ge honom utrymme. Kul att höra mer om det här, Andreas har nämnt lite om det tidigare också. Fortsätt vara frimodig, Gud kan göra så mycket mer än vi någonsin kan förvänta oss! :)

Svar: Ja verkligen! det är så sjukt spännande att vara kristen och se vad gud har för uppdrag för mig! Innan jag gjort det gud lagt på mitt hjärta är det pirrigt och ibland väldigt obekvämt. Men sen när jag ser tillbaka och inser att gud har planerat allt in i minsta detalj, då kommer rysningarna. Det bästa är inte att jag får se gud, jag vet redan att han finns, men när andra inser att det är på riktigt då är det gött.
Paulina

Anonym

09 Jan 2015 20:57

Du är använd av Gud P-ge aldrig upp din frimodighet-God bless kram Gunilla

Svar: Ja det är kul. Och väldigt spännande :) detsamma! Kram.
Paulina

Andreas

13 Jan 2015 09:43

Vansinnigt att namnge människor på det här sättet. Oavsett vad motivet är. Man måste vara rädd om människor, i synnerhet den som tidigare visat brist på gränser.

Svar: Det är med deras medkännande jag gjort inlägget. Båda två är stolta över deras förändring och vill att alla ska få reda på vilken omvändelse de varit med om.
Paulina

Anonym

13 Jan 2015 16:47

Fint!

Svar: :)
Paulina

Frida

13 Jan 2015 22:06

Wow, Så himla gött!
Go go!!
Insprirerande.

Svar: Ja det är grymt! :) Tack för uppmuntran!
Paulina

Ida

13 Jan 2015 22:08

AMEN!

Svar: Ja, amen!:)
Paulina

Anonym

14 Jan 2015 06:02

Vilken fantastisk berättelse! Vore kul om jag fick dela den på min kristna blogg. Men bara om det är okej. God bless!

Svar: Hej, ja självklart, du kan väl göra en länk eller nått. ? :)
Paulina

Anonym

14 Jan 2015 08:48

Wow!!! Gud är god!!

Svar: Jaaaaa:)
Paulina

Malina

14 Jan 2015 14:20

Hej!
Vilket härligt inlägg. Jag sitter med i Frizonledningen och vi undrar om vi skulle kunna dela det här inlägget på vår facebooksida? Kolla gärna med killarna om de är ok med det.
Hälsningar,
Malina

Svar: Hej!Vad lustigt,, jag mejlade Frizonledningen för typ 20 minuter sedan och frågade om ni ville lägga upp detta på hemsidan.? vilket sammanträffande, haha. Gör gärna en länk till bloggen, så folk kan läsa om fler vittnesbörd. Alle tre vill att det sprids :)
Paulina

Linnea Dalstad

14 Jan 2015 16:22

Wow, Gud är verkligen god!

Svar: Jaaa :)
Paulina

tommy

14 Jan 2015 20:17

hej varför ser inte gud dom som har allvarliga problem då? Hur vet du att gud räddat dig varför ge credd till gud varför inte bara ge credd till dig själv för att du har ändrat på ditt liv?

Svar: Hej Tommy!Vad som anses allvarligt eller ej är inte min sak att bedöma, men jag vet att varken droger eller depression gjorde att killarna mådde bra. För dem (och förmodligen för andra som har gått igenom samma sak) var det allvarligt.
Jag kan heller inte svara för hur de vet att gud har räddat dem. Men det jag vet och fått uppleva är att Gud är verklig och gör saker i våra liv. Det blev så tydligt när Gud gång på gång planerade våra möten. Utan Gud hade inte allt detta skett.
Paulina

Maja

14 Jan 2015 21:37

Jag hade en sisådär kväll och så stötte jag på en länk till just detta vittnesbörd och då jag läste det kände jag bara ur glädjen spreds i kroppen. Det är så härligt att läsa om vad Gud gör i vardagen. Gud är stor.

Svar: Så härligt att det fick vara till uppmuntran! wieee, blir ju själv glad av att läsa din kommentar :) Ja, och mer har han att ge!
Paulina

Anonym

14 Jan 2015 22:58

Fantastiskt att höra! Gud är verksam. Gud välsigne er.
Du har en gåva att skriva! Forsätter med det :)
Kramar Frida (götabro)

Svar: Det kan man lugnt säga,, han jobbar på. Tack detsamma! Verkligen kul att höra, det är uppmuntrande och peppar mig extra! Kram!
Paulina

Samuel

15 Jan 2015 00:36

Hej Paulina! Jag var med och ansvarade för bönetältet på Frizon och minns mycket väl de här killarna, men har ju inte vetat om hela storyn, så det var verkligen kul att få läsa om dem och dina upplevelser. Länkar hit från min hemsida och så hoppas jag vi ses på Frizon i sommar!

Svar: Jaha, kul! Har flera som sagt samma sak, att de var med på mötet men inte visste vad som hänt före och efter. Kul att detta har fått betyda så mycket. Gör gärna det :) vad heter sin sida? Självklart, Frizon är ju årets höjdpunkt!
Paulina

Veronika Runegrund

15 Jan 2015 08:33

Vilket underbart vittnesbörd! Det är sånt här vi lever för!

Svar: mmm :)
Paulina

Samuel

15 Jan 2015 08:56

Hej igen! Min sida finns på http://www.ostersjo.com

Kommentera

Publiceras ej